ΒΑΣΙΛΑΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΑΝΑΚΟΥ

το μικρό σχολείο!

ΠΙΣΩ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ.

 

     Στα πλαίσια της Ζώνης των Καινοτόμων Δράσεων, οι μαθητές θέλησαν να ασχοληθούν και να εργαστούν σε θέμα που αφορά την περιοχή τους και δραστηριοποιήθηκαν ανάλογα.

     Η επιλογή του θέματος έγινε με βάση :

· Τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις των μαθητών.

· Τη χρησιμότητα και δυνατότητα αξιοποίησης του τρόπου εργασίας στη μετέπειτα σχολική και κοινωνική ζωή τους.

· Τη αναγκαιότητα της καθημερινής αναζήτησης πληροφοριών στη σύγχρονη ζωή.

· Την έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης και απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής στο οικογενειακό περιβάλλον του μεγαλύτερου ποσοστού των μαθητών.

    Στόχοι του προγράμματος.

· Η εκμάθηση του τρόπου αναζήτησης πληροφοριών.

· Η συγκέντρωση, καταγραφή και οργάνωση πληροφοριών.

· Η ανάλυση και επεξεργασία πληροφοριών.

· Η παραγωγή πληροφοριακών εντύπων.

     Τρόπος εργασίας.

· Χωρισμός των παιδιών σε ομάδες και εργασία στην τάξη.

· Ατομική εργασία στην τάξη.

· Ατομική εργασία στο σπίτι με τη συμβολή των γονέων.

     Μεθοδολογία.

· Χωρισμός σε ομάδες.

· Παροχή πληροφοριακών εντύπων.

· Καταγραφή και χωρισμός των θεμάτων.

· Ανάλυση του λόγου.

· Επεξεργασία πληροφοριών.

· Επισήμανση των σημαντικότερων στοιχείων.

· Σύνταξη ανάλογων κειμένων.

· Διόρθωση.

· Τελική παρουσίαση.

     Επισκέψεις.

· Δημοτική βιβλιοθήκη Χώρας Νάξου. Δήμος Δρυμαλίας. Μοναστήρι και χώροι με τους οποίους σχετίζεται το θέμα του Μοναστηριού του Φωτοδότη. 

   Θέμα της εργασίας μας.

   Η ιδέα να ασχοληθούμε με τη Μονή του Φωτοδότη προέκυψε από μια επίσκεψή μας στη Μονή. Οι μαθητές αγνοούσαν το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας του Μοναστηριού. Την επόμενη μέρα, όταν επιστρέψαμε στο σχολείο, παίρνοντας αφορμή από τη συζήτηση που είχε προηγηθεί στο χώρο του Μοναστηριού, συμφώνησαν να ασχοληθούν, στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης, με το θέμα : «Δανακός. Η Μονή του Φωτοδότη ».

 

    Σχεδιασμός και υλοποίηση του  θέματος της ευέλικτης  ζώνης  : « Δανακός. Το Μοναστήρι του  Φωτοδότη».

 

    Τίτλος : «Η ιστορία του τόπου μου».

    Θέμα : « Δανακός : το Μοναστήρι του  Φωτοδότη».

 

    Υποθέματα. Γνωριμία με τις διαφορετικές όψεις του μοναστηριού, όπως :

 Τοποθεσία.

Ονομασία.

 Ιστορική αναδρομή.

 Αρχιτεκτονική – Γλυπτική – εικαστικά.

 Χρήση του Μοναστηριού.

 Κατάσταση διατήρησης αλλά και άλλα που μπορούν οι ομάδες να αποφασίσουν.

 

 

    Στόχοι.

1. Να συλλέγουν πληροφορίες από διαφορετικές πηγές προφορικές και γραπτές.

2. Να διασταυρώνουν τις πηγές, να συνθέτουν τα δεδομένα προκειμένου να οδηγούνται σε συμπεράσματα.

3. Να γνωρίσουν την ιστορία των μνημείων του τόπου τους, μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

4. Να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους διαφορετικής ηλικίας, που είναι φορείς γνώσης και να καταγράψουν αυτή τη γνώση.

5. Να συνειδητοποιήσουν ότι η ιστορία των μνημείων τους στηρίζεται κύρια στη μνήμη των κατοίκων και ότι η μνήμη είναι επιλεκτικός μηχανισμός και διαφοροποιείται από άνθρωπο σε άνθρωπο.

6. Να αποκτήσουν εκτίμηση και σεβασμό προς τον εαυτό τους και προς τους άλλους.

7. Να εργάζονται συλλογικά.

8. Να εκφράζονται δημιουργικά.

     Ανάλυση περιεχομένου – Στάδια υλοποίησης.

 Έρευνα και συλλογή του υλικού.

     Οι μαθητές του σχολείου μας χωρίστηκαν σε δυο ομάδες. 1η ομάδα τάξεις : Α΄, Β΄, Γ΄.  2η ομάδα τάξεις : Δ΄, ΣΤ΄. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, συγκεκριμένη δραστηριότητα – ρόλο, όπως του δημοσιογράφου, φωτογράφου, σχεδιαστή κ.ά. 

     Συντάσσουν ερωτηματολόγια.

Συναντούν τους κατοίκους τους χωριού, συζητούν και καταγράφουν τις μαρτυρίες τους, φωτογραφίζουν, ηχογραφούν, βιντεοσκοπούν τη διαδικασία.

 Μελέτη και ερμηνεία του υλικού.

1. Οι ομάδες επεξεργάζονται το υλικό που συνέλεξαν.

2. Πραγματοποιούν βιβλιογραφική έρευνα, επισκέπτονται βιβλιοθήκες, μελετούν τα αρχεία του Δήμου, στην προσπάθεια να συνδέσουν τη προσωπική ιστορία με τη συλλογική.

     Δημιουργούν τράπεζα πληροφοριών, που αξιοποιείται ως πηγή.

 Παραγωγή έργου.

1. Οι ομάδες παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας στην τοπική κοινωνία.

2. Διοργανώνουν έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας.

3. Διοργανώνουν θεατρική παράσταση στηριζόμενη στο υλικό που έχουν συλλέξει και την παρουσιάζουν στην τοπική κοινωνία.

4. Εκδίδουν ενημερωτικό, διαφημιστικό – τουριστικό φυλλάδιο, που το μοιράζουν στους ενδιαφερόμενους φορείς κ. ά.

Μεθοδολογία.

      Για την υλοποίηση του θέματος της ευέλικτης ζώνης θα εφαρμοστούν η μέθοδος Projekt, η έρευνα πεδίου και η έρευνα δράσης.

 Συνεργασίες.

1. Τοπική Αυτοδιοίκηση.

2. Τοπικές Βιβλιοθήκες.

3. Τοπικούς Πολιτιστικούς Συλλόγους.

4. Εφορεία.

5. Συνεργασία με καθημερινούς ανθρώπους της περιοχής, που μπορούν να ΄΄φωτίσουν΄΄ άγνωστες πτυχές του θέματος που εργάζονται.

 Πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό πρόγραμμα.

    Προσεγγίζουν διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος :

Γλώσσα.

Μαθηματικά.

Εμείς και ο Κόσμος.

Φυσική.

Ιστορία. (Τοπική Ιστορία).

Ηλεκτρονικοί υπολογιστές.

Καλλιτεχνικά.

Χρονοδιάγραμμα Ανάπτυξης.

   Το προτεινόμενο θέμα θα υλοποιηθεί σε τρία τρίμηνα, μέχρι το Μάιο του 2004.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία.

   Περιοδικά : Κυκλαδικά Θέματα, Ναξικά, Ναξιόλογα, Αργοκοιλώτισσαα,     Απεραθίτικα.

   Εφημερίδες : Κυκλαδική, Ναξιακό παρόν.

   Βιβλία. Πρακτικά του Α΄ στο Φιλώτι και Β΄ στο Χαλκί, πανελληνίων συνεδρίων με θέμα : « Η Νάξος δια μέσω των αιώνων». «Ιερά Μονή Φανερωμένης. Πέντε αιώνες ζωής και προσφοράς», Νάξος 2000, Ιερά Μητρόπολις Παροναξίας. «Πειρατεία», Νίκος Κεφαλληνιάδης.

 

ΠΙΣΩ